חיפוש

סטנדאפיסטים טובים – מה הופך סטנדאפיסט לטוב בעיני הקהל?

כידוע לכל, לבני האדם ישנם חמישה חושים, אך לדעת רבים, דווקא ה"חוש השישי" מוגדר  כחשוב ביותר – חוש ההומור. להומור כוח אדיר ובעל השפעה על חיינו. הוא מחבר בין בני האדם,  מסייע לצלוח משברים בחיינו האישיים, ופעולת הצחוק מסייעת לבריאות הן בפן המנטלי והן הפיזי. סטנדאפיסטים שהפכו את הצחוק לאומנות, מחזיקים בכוח רב כאשר הם מבצעים את עבודתם היטב, אך מי מוגדר כ"סטנדאפיסט טוב"?

 

מהו ארגז הכלים הדרוש עבור סטנדאפיסט?

לצד תכונות מובנות מאליהן דוגמת יצירתיות, שנינות וביטחון עצמי, מעל כולן ניצבת התכונה הבולטת ביותר- עמידה מול קהל. סטנדאפ, בדומה לתיאטרון אך אף יותר, מחייב קשר רציף בין האומן לקהל. הדרך "לכבוש" את הצופים יכולה להיות מאתגרת ומורכבת, וודאי לסטנדאפיסט בתחילת דרכו.

בעזרת החומר בו עוסק המופע והדרך בה הוא מנגיש אותו לקהל- הוא יכול לספק חוויה ייחודית שיכולה להישאר עם הצופים זמן רב קדימה. האותנטיות שבמופע והיכולת של הקומיקאי ליצור את "טביעת האצבע" המיוחדת לו, יכולות לקנות את עולמו וליצור חיבור כן ארוך שנים עם הצופים.

 

ההבדל בין משחק לסטנדאפ

לא כל שחקן קומי מוצלח יהיה סטנדאפיסט מוצלח, אולם ישנן דוגמות רבות לסטנדאפיסטים שהפכו לשחקנים מוצלחים וזרחו גם בהפקות תיאטרון ועל המסך. רק על רגל אחת ניתן למנות את שלום אסייג, אסי כהן, ישראל קטורזה ושמואל וילוז'ני.

משחק מול מצלמה ובעיקר בקומדיות, נשען בעיקר על טקסט שנון וכתוב מראש והבעות פנים מינימליות. אמן הסטנדאפ נדרש לשמור על אנרגיה גבוהה ולהיות בעל כריזמה סוחפת,  להתאים את עצמו למצב הקהל ולתחומי העניין שלו, לשלוט בקצב המופע "תוך כדי תנועה" ובקיצור – לספק אלתור מהיר וחד "על המקום".

ישנם סטנדאפיסטים המשלבים במופע שלהם קטעים מוזיקליים קומיים, ששוברים את שטף המילים "ומרעננים" את הקהל, או אפילו מופע טלפתיה על חושי באווירה קלילה ומצחיקה. דוגמה לסטנדאפיסט שכזה ניתן למצוא באתר  standupcomedy.co.il

 

סוגי סטנדאפיסטים שונים

ישנם סוגים רבים של מופעי סטנדאפ, החל ממופעי אלתור בהם האומן נשען בעיקר על דו שיח שוטף מול הקהל ומסתמך על יכולות האימפרוביזציה שלו, או למשל סטנדאפיסטים המתמחים באומנות סיפור הסיפורים (storytelling), המובאים לרוב מחייהם האישיים מנקודת מבט הומוריסטית.

ישנם מופעים של קומיקאים עם חומרים נועזים ובוטים ביותר, ישנם כאלו המותאמים לכל המשפחה המציעים תוכן "נקי" מגסויות, ואפילו מופעי סטנדאפ ייעודיים לילדים, ז'אנר שצובר תאוצה בשנים האחרונות מתוקף הבנת החשיבות הבריאותית שבצחוק.

 

אז מה כובש אותנו במופע סטנדאפ?

מופע סטנדאפ מוצלח אחד יכול להפוך אדם אנונימי לכוכב ענק. גדולי הקומיקאים דוגמת ג'רי סיינפלד, אדי מרפי וג'ורג' קרלין, השתמשו בהשקפתם המיוחדת וההומוריסטית על החיים כדי להעניק לקהל משהו חדש.

סטנדאפיסט טוב יגרום לקהל שלו להסתכל על עצמו, לזהות סיטואציות מהחיים, להזדהות עימן ולאמץ נקודת מבט שונה לחיים. סיינפלד המוגדר כסטנדאפיסט הגדול בכל הזמנים אמר ש"אם אתה לא טוב בעבודה הזו, זה הדבר הכי קשה בעולם. אבל אם זה מרגיש טוב ובא בקלות, זאת העבודה הכי טובה בעולם".

 

אולי תאהבו גם את

קומיקאי
מדוע דווקא קוסם לילדים?

ילדים הם בני אנוש קטנים ותמימים, המוח שלהם עדין מתפתח ותפיסת המציאות שלהם שונה מאוד משלנו המבוגרים. לפיכך, רמת הסקרנות שלהם עצומה ויש להם צורך

קראו עוד »
כדור קסם ביד קוסם
האם קוסם לבת מצווה מתאים?

עולם מופעי הקסמים הנו עולם מגוון וכולל בתוכו שני ז'אנרים מרכזיים של קוסמים – קוסמי אילוזיות וקוסמי טלפתיה. אציין כבר בפתיח ששני סוגי הקוסמים יכולים

קראו עוד »
ידיים וכדור אש
אמן חושים לילדים

מתי בפעם האחרונה שאלתם את עצמכם – איך הוא עושה את זה? ובכן, כעת יש לכם את ההזדמנות – רון גליקסמן, אמן טלפתיה מוביל בישראל

קראו עוד »