חיפוש

הטרדה מינית בראיון עבודה – מה ניתן לעשות ולמי לפנות?

בשנת 1998 נחקק החוק למניעת הטרדה מינית אשר מגדיר התנהגויות מסוימות ותופעות כאלו ואחרות שנחשבות כהטרדה מינית לכל דבר. מטרתו של החוק הינה למנוע הטרדות מיניות על כל סוגיהן באמצעות הצבת גבולות ברורים – ומי שסוטה מגבולות אלו, דינו המשפטי עלול להיות חמור, שכן הטרדה מינית נחשבת לעבירה פלילית חמורה.

הטרדה מינית הינה תופעה מטרידה ומוכרת מאוד, אשר עלולה להתרחש במגוון סיטואציות שונות. הטרדות מיניות בעבודה גם הן אינן שכיחות במיוחד, ומקרים בהם אדם מוטרד מינית במסגרת ריאיון עבודה אינם זרים במערכת המשפט.

מקרים של הטרדות מיניות בראיון עבודה הם למעשה מקרים של ניצול יחסי מרות וניצול יחסי כוח – שכן הראיון נועד לפסוק האם האדם יגיע לעבוד במקום העבודה אליו הוא מתראיין, וקיימים פערי כוחות שבלתי ניתן לערער עליהם בין המרואיין למראיין. ניצול של יחסי הכוחות הללו למטרות מיניות היא הטרדה מינית לכל דבר ועניין.

 

מהי הטרדה מינית?

הטרדה מינית אינה מחייבת מגע גופני מכל סוג, ויכולה להתקיים באופן מילולי בלבד. למעשה, החוק מגדיר מספר התנהגויות כהטרדה מינית, עליהן תוכלו לקרוא עוד בנוסף התמודדות עם הטרדה בעבודה. בהמשך המאמר נסביר כיצד יכולה להתקיים הטרדה מינית במהלך ריאיון עבודה.

 

הצעות בעלות אופי מיני

במהלך ריאיון עבודה עלול המרואיין להציע הצעות שונות בעלות אופי מיני, אשר חוזרות על עצמן וזאת למרות שהמרואיינת הראתה כי אין לה עניין בהצעות שכאלו, הו מבחינה התנהגותית והן באופן מילולי ומפורש.

במקרה בה מרואיינת קיבלה הצעות חוזרות ונשנות בעלות אופי מיני מצד המראיין, המקרה עלול להיחשב כהטרדה מינית.

 

התייחסות מבזה ומשפילה בעלת אופי מיני

בשונה מהצעות או התייחסויות בעלות אופי מיני, במקרה בו המראיין מתייחס באופן מבזה ומשפיל כלפי המרואיינת – אין צורך חוקי שהמרואיינת תראה חוסר עניין כלפי ההתייחסויות הללו, למעשה, ההתייחסות צריכה אך ורק להתרחש על מנת שהדבר ייחשב כהטרדה מינית על פי החוק.

 

מעשים מגונים

על פי החוק, מעשה מגונה הוא למעשה מעשה אשר מתבצע על מנת לקבל סיפוק או גירוי מיני, ועל כן מעשה מגונה יכול להיחשב במספר דרכים. לדוגמא, אם המראיין יקבל את פניה של המרואיינת בנשיקה על הלחי ובהתייחסות מינית כלפיה – הדבר עלול להיחשב כמעשה מגונה והטרדה מינית.

 

סחיטה באיומים

מקרה של סחיטה באיומים נחשב גם הוא להטרדה מינית. לדוגמא, במקרה בו המרואיין סוחט את המרואיינת לבצע מעשים מיניים כאלה ואחרים בתמורה לקבלתה לעבודה הרי שמדובר בסחיטה, מכיוון שהוא סוחט את המרואיינת למקום העבודה כדי שתקיים איתו אקט מיני כזה או אחר.

סחיטה באיומים עלולה להביא ל -7 שנות מאסר בפועל, ובמקרה בו המעשה נעשה ע״י הנפגע הנאשם עלול לקבל אף 9 שנות מאסר.

אישה בראיון עבודה לפני ההטרדה המינית שעברה בראיון
אישה בראיון עבודה לפני ההטרדה המינית שעברה בראיון

אולי תאהבו גם את

הסכם בוררות
מהי תניית בוררות?

סעיפי בוררות הפכו לחלק בלתי נפרד מדיני החוזים המודרניים, המציעים חלופה לליטיגציה מסורתית ליישוב סכסוכים. הוראות חוזיות אלו מתארות את התהליך שבאמצעותו הצדדים מסכימים להגיש

קראו עוד »