חיפוש

אילוף בעזרת חטיף – האם זה באמת עובד?

כיום יש שיטות רבות לאילוף כלבים. מטרת האילוף היא לעודד כלבים להתנהג בצורה חיובית ולהביא להיעלמות של התנהגויות שליליות. האם אילוף בעזרת חטיף באמת עובד? במדריך הבא נפרט על שיטת החיזוקים החיוביים, והאם הכלב באמת לומד בעזרת החטיף כיצד להתנהג.

 

שיטות רבות לאילוף כלבים

כיום יש לא מעט שיטות לאילוף כלבים. מטרת האילוף היא ליצור חיים נעימים וטובים לכלב ולמשפחה, ולהעלים התנהגויות שליליות של הכלב כמו נביחות, נשיכות, התנהגות תוקפנית, עשיית צרכים בבית או ניסיונות לברוח מהבית. יש לא מעט שיטות לאילוף כלבים: ישנה שיטה של אילוף באמצעות חיזוקים, שבמסגרתה הכלב מייצר התניה חיובית לביצוע התנהגויות מסוימות. במאמר זה נפרט על הגישה הזאת.

שיטת אילוף נוספת היא שיטת האלפא, המתבססת על המנטליות של כלבים לחיות בלהקה שבה יש מנהיג שכל שאר הפרטים מצייתים לו. השיטה הזאת מבוססת על ההתנהגות של הזאבים, האבות הקדמונים של הכלבים. שיטת אילוף זו תמצב את הבעלים כמנהיג של הלהקה.

כלומר, הכלב צריך לציית למנהיג שהוא הבעלים, ואין ביניהם שוויון. שיטה נוספת לאילוף כלבים היא שיטת מערכת היחסים המתמקדת בחיזוק מערכת היחסים של הבעלים ושל הכלב ליצירת הדדיות והבנה הדדית בין האדם לכלב, כך שהכלב יתנהג בצורה חיובית לשביעות רצונו של הבעלים.

 

הרחבה: שיטת החיזוקים החיוביים

שיטת החיזוקים החיוביים מתבססת על מושג שנקרא "התניה פבלובית". ההתניה הזאת קיבלה את שמה מניסוי שנערך ובו נבדק האם כלבים מסוגלים לקשר בין התנהגות כלשהי לתגובה. בניסוי הבחין החוקר פבלוב שהכלבים נוהגים לרייר כל פעם שהוא מגיש להם מזון. אחרי זמן מה הכלבים החלו לרייר גם אם החוקר רק הגיע לחדר ולא הגיש להם כלום. כלומר, הם הצליחו לקשר בין הגעת החוקר לבין מזון גם כאשר לא היה באמת מזון.

על העיקרון הזה מתבססת שיטת החיזוקים החיוביים. אם בכל פעם שכלב מתנהג בצורה טובה, למשל יושב, הוא מקבל חטיף, אחרי זמן מה הוא יתחיל לשבת גם אם לא יקבל את החטיף. במובן הזה החטיף מתפקד בתור תגמול חיובי ומאותת לכלב שהוא מתנהג בצורה רצויה.

על אותו משקל ניתן לפעול בשיטה של חיזוק שלילי, ולהעניש את הכלב בכל פעם שהוא מתנהג בצורה לא רצויה. כך הכלב ימנע מלהתנהג בצורה מסוימת, כדי להימנע מהתגובה השלילית להתנהגות שלו.

 

חטיף כחיזוק חיובי

חטיף מיוחד מהווה חיזוק חיובי טוב משום שהוא שונה מהאוכל הרגיל של הכלב שניתן לו לאורך היום. אנחנו כבעלים לא נרצה למנוע אוכל מהכלב שלנו גם אם הוא מתנהג בצורה לא טובה, ולכן אוכל רגיל לא מהווה חיזוק חיובי טוב מספיק. לעומת זאת חטיף הוא מיוחד, והוא מהווה חיזוק חיובי מובחן ושונה מהאוכל הרגיל של הכלב.

אימון עם חטיף

אולי תאהבו גם את

מה ללבוש לראיון עבודה
מה ללבוש לראיון עבודה?

ראיונות עבודה הם הזדמנות חשובה בחיים, במסגרתה כמעט כל פרט משמעותי. למראיין מוקצב זמן קצר לקלוט מי אנחנו ולכן רושם ראשוני הוא קריטי. רושם ראשוני

קראו עוד »
אינסטלטור מקצועי
בדיקת לחץ מים

זרימת מים חזקה מדי או חלשה מדי יכולה לקבוע את גורלה של מקלחת. כולנו מכירים את התחושה המאכזבת של פתיחת זרם המים וקבלת זרזיף לא

קראו עוד »