ילדים הסובלים מבעיות כלשהן, הקשורות למצב רפואי או נפשי שמקשה על תפקוד ברמה סבירה, נחשבים לילדים בעלי צרכים מיוחדים. ילדים בין גיל 3 לגיל 21 עם צרכים מיוחדים המוכרים על ידי המדינה, זכאים לשירותי חינוך, בריאות ותחבורה שונים. במאמר הבא נסקור מקרים הנחשבים לצרכים מיוחדים בקרב ילדים.
צרכים מיוחדים
במדינת ישראל, המדינה היא הגוף שמספק שירותים רבים כמו חינוך, בריאות ותחבורה בצורה מסוימת. המדינה מכירה בעובדה שיש ילדים מסוימים להם יש צרכים מיוחדים לעומת שאר בני גילם. הצרכים המיוחדים הם מצבים רפואיים או נפשיים, שרובם מאובחנים בלידה, אך את חלקם ניתן לאבחן גם עד גיל שש.
כחלק מהכרת המדינה בצרכים המיוחדים בקרב ילדים, היא מעניקה זכויות מסוימות לילדים בעלי צרכים מיוחדים ולהוריהם באמצעות השירותים המדוברים שהיא מספקת. ניתן למנות בין היתר זכאות לחינוך מיוחד בחינם, הנחות וסיוע בביטוחי בריאות, הטבות להורים עובדים ותמיכה כלכלית. לפירוט על הזכויות ניתן לפנות אל עמותת קול הזכויות.
מוגבלות שכלית התפתחותית
אחד המצבים הרפואיים שמגדירים ילד כבעל צרכים מיוחדים הוא מוגבלות שכלית התפתחותית. במצב זה, יש לקות בהתפתחות מערכת העצבים והמוח, שמונעת ממי שבעל לקות זאת לרכוש מיומנויות שונות הקשורות לתפקוד יומיומי, למידה ותקשורת עם הסביבה בצורה תקינה.
מוגבלות זאת יכולה להגרם ממספר סיבות, כאשר הסיבה העיקרית היא פגם גנטי מולד. במדינת ישראל, הכרה במוגבלות שכלית התפתחותית נעשית באמצעות וועדה של משרד הרווחה, המונה רופאים ואנשי מקצוע שונים.
אוטיזם
גם ילדים הנמצאים על הקשת האוטיסטית נחשבים לילדים בעלי צרכים מיוחדים. אוטיזם הוא כינוי על למספר שוניות נוירולוגיות. ילדים בעלי אוטיזם יתאפיינו בשונות באינטראקציה עם הסביבה מבחינה תקשורתית, חברתית והתנהגותית. אוטיזם מאובחן לרוב בגילאי ילדות. הימנעות מיצירת קשר עין, קשיי שפה וחוסר עניין בגורמים סביבתיים, יכולים לעורר חשד בין היתר לאוטיזם.
התפקוד במצב של אוטיזם משתנה בין ילד לילד. מכיוון שיש מספר הבדלים באבחנות השונות לילדים עם אוטיזם, הדבר מתואר כקשת, הכוללת ילדים עם תפקוד גבוה יותר, שצריכים סיוע מינימאלי מהסביבה, וילדים עם תפקוד נמוך יותר, שזקוקים לסיוע גבוה יותר.
מוגבלויות נפשיות
בעוד שאוטיזם ומוגבלות שכלית התפתחותית הן תסמונות רפואיות מובהקות, גם ילדים עם מוגבלויות נפשיות יכולים להיות זקוקים לצרכים מיוחדים. בין ההפרעות הנפשיות ניתן למנות הפרעות חרדה, הפרעות ניתוק, הפרעות הסתגלות והפרעות שליטה. אבחנות אלו יכולות להיות מאובחנות גם בגילאים מאוחרים יותר על ידי אנשי מקצוע.
חלק מכל הצרכים המיוחדים
אוטיזם, מוגבלויות נפשיות ומוגבלות שכלית התפתחותית הן שלוש מהצרכים המיוחדים בקרב ילדים שקיימים. למרות זאת, ישנם עוד מקרי צרכים מיוחדים בקרב ילדים, כמו שיתוק מוחין, תסמונת דאון ותסמונת טורט. את הצרכים המיוחדים ניתן לאבחן אצל אנשי מקצוע כגון רופאים ופסיכיאטרים, על מנת להקנות טיפול ושגרה מתאימים לילד.